De risico's van te lang of verkeerd zitten

De risico’s van te lang of verkeerd zitten

Dat bewegen gezond is wist u vast al. Maar wist u ook dat zitten ontzettend óngezond kan zijn? Misschien heeft u het wel eens gehoord: zitten is het nieuwe roken. In de afgelopen decennia zijn we steeds meer en langer gaan zitten. Mensen met een kantoorbaan zitten bijna de hele dag en zodra we thuiskomen gaan we vaak meteen weer zitten. Al met al zitten we gemiddeld zo’n 8,7 uur per dag! Het voelt namelijk lekker en ontspannen om te zitten. Hoe kan het dan zo slecht zijn?

Dat heeft twee redenen:

  • Ons lichaam is niet gebouwd om zoveel te zitten. Feitelijk is het een onnatuurlijke houding. Processen die ons lichaam gezond houden worden er door stilgelegd waardoor het risico’s op allerlei ziektes groter wordt. Diabetes, overgewicht en hartfalen wordt allemaal in verband gebracht met te lang en te veel zitten.
  • Vaak zitten we verkeerd. Wanneer we langdurig in de verkeerde houding zitten, kunt u ernstige rug-, nek- en schouderklachten krijgen.
     

Wat kunt u ertegen doen?

In basis is het antwoord op die vraag natuurlijk heel simpel: minder zitten. Maar in de praktijk blijkt dit voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Als u hard aan het werk bent, heeft u vaak geen zin of geen tijd om de hele tijd op te staan om een rondje te gaan lopen. Of u vergeet het gewoon. U zult uzelf dus moeten ‘dwingen’ om regelmatig op te staan en even rond te lopen. Telefoontje plegen? Doe het staand. Biedt een collega aan om koffie te halen? Loop mee. En zet tussendoor een wekkertje om ieder half uur even op te staan. 

Steeds meer werkgevers bieden op de werkplek de mogelijkheid aan om ook af en toe staand te werken. Bijvoorbeeld aan een werkbar of met speciale tafels die in hoogte verstelbaar zijn.


Lopen of fietsen

Als u ook nog eens per auto of openbaar vervoer naar uw werk gaat, komt u helemaal nauwelijks meer in beweging. Onderzoek eens of het mogelijk is om de auto wat verder weg te parkeren of een halte eerder uit te stappen en de rest van de weg te lopen of te fietsen. Op die manier heeft u in ieder geval twee keer per dag een goed beweegmoment. Als u dan ook nog tijdens de lunchpauze een stuk gaat wandelen, komt u dicht in de buurt van de aanbevolen 10.000 stappen per dag.


Goed zitten

Zoals gezegd bestaat goed zitten dus eigenlijk niet, maar als u dan toch moet zitten is het belangrijk om de juiste zithouding aan te nemen. Met deze tips weet hoe hoe dat moet:

1. Een goede verstelbare stoel

Bij een goede bureaustoel moeten minimaal de zittinghoogte, de helling van de rugleuning en de hoogte van de armleuning instelbaar zijn. Belangrijk is dat de voeten plat op de grond kunnen staan en de knie in een rechte hoek van 90 graden staat. Ook moet de zitting de bovenbenen goed ondersteunen en tussen de zitting en de knieholte moet een handbreedte vrij zijn.

2. Een verstelbaar bureau of voetensteun

Als u geen bureau hebt dat in hoogte verstelbaar is,  gebruik dan een in hoogte verstelbare voetensteun voor een optimale zithouding. Stel die voetensteun zo in dat stand van de benen hetzelfde is als bij de juiste instelling van de stoel met de voeten op de grond.

3. De juiste stand van het beeldscherm

Het beeldscherm moet recht voor de gebruiker staan en de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte.

4. Gebruik van de muis

Houd de muis dichtbij het toetsenbord en bedien het vanuit u elleboog en onderarm. Dus niet vanuit de pols. Houd daarbij ook in de gaten dat uw schouders ontspannen naar beneden hangen. Verlaag eventuele armleuningen als die uw schouders omhoog duwen.